Dopisy mají obrovský potenciál pro budování vztahu s klientem. A přesto jej banky a pojišťovny nechávají ležet hluboko u ledu. Možná záměrně, a nebo si jej zatím nevšimly…
Ne všechny, samozřejmě. Ale je stále dost takových, jejichž postoj k dopisům připomíná vztah pohádkové macechy k Popelce. Jsou pro ně nutným zlem. Jako bych je slyšel říkat, „Když už vás tu máme, (a nemůžeme s tím nic udělat), tak se tu moc nemotejte, schovejte se někam do kouta, a nelezte nám na oči. My tu děláme VELKÝ BUSINESS.“
Možná si to myslíte i vy.
Ale je to opravdu tak? Je dopis přežitým reliktem minulého století? Neskrývá se v něm, čirou náhodou, nevyužitý potenciál?
Dopis je skrytý poklad
Řekl bych, že ano. Dopis je malý poklad. Takový posel ke klientům, který přesně ví, jak se k nim dostat, i když nemají čas ani náladu.
Sám ale nezmůže nic.
Jejich síla je v množství. Oslovují totiž ohromující počet klientů. Denně jim chodí domů a bezpečně vyřizují vzkazy od vážených institucí.
Nevěříte? Tak počítejte se mnou.
4+4
Čtyři největší banky a čtyři největší pojišťovny v České republice rozešlou svým klientům více jak 90 000 000 dopisů za rok. Přibližně 93 % klientů je otevře a přečte. Tedy zhruba 84 000 000. To znamená, že 7 000 000 dopisů měsíčně najde svého čtenáře. Na každý pracovní den jich tak připadne 350 000.
Třistapadesáttisíc dopisů za jeden den.
Dovedete si to představit? Asi moc ne a tak vám trochu pomohu. Představte si plný stadion na Spartě (nebo na Slavii, když vám to pomůže). Úplně narvaný fanoušky až po střechu.
A každý z nich má v ruce dopis od banky nebo pojišťovny. Trochu legrační představa, ne? Ale zkuste to.
Už to máte?
Tak teď si představte, jak lehce bloudí dopisem a tápou… …protože je trochu nesrozumitelný. To vám půjde snadno, známe to všichni. Začnou být naštvaní a mrmlají. Atmosféra houstne. Stadion hučí jako v úle.
Cítíte tu adrenalinovou atmosféru?
Na Václavák s nimi
Teď vezměte celý stadion a vysypte z něj všechny lidi na Václavské náměstí. Pak naplňte stadion novými fanoušky a dejte jim přečíst ten samý dopis. Počkejte pár minut, až začnou hučet a pak je také vysypte na Václavák.
To celé opakujte ještě 16x, až jich tam budete mít všech 350 000.
Varianta pro fanoušky Slavie: To celé opakujte ještě 15x, až jich tam budete mít všech 350 000.
Na Václavské náměstí se vejde asi 100 000 lidí a tak jej naplníte více jak 3x. Část klientů (fanoušků) vám odteče přes Příkopy až k Prašné bráně, někteří utečou ulicí 28. října na Národní třídu a hodně jich odpluje přes Můstek na Staroměstské náměstí.
Zaplní celé centrum Prahy.
Dopis o síle 350 kiloklientů (kk)
Tak co, už si dovedete představit, kolik je 350 000 klientů? Pokud zítra rozešlete nesrozumitelné dopisy, naplníte 17 stadionů rozladěnými klienty. Takovou sílu mají dopisy.
A teď si představte, že napíšete:
- pozitivní,
- čtivý,
- a srozumitelný dopis.
Potěšíte tím 350 000 klientů a možná z nich uděláte i své fanoušky.
Zkuste to již zítra. Za to vás určitě nevypískají.