Menu Hledat
Nedá se to číst První český blog o tom,
jak si psát s klienty

Vážený pane Novák, hoďte nám nějaký drobák!

| 2 minuty čtení

Máte to podobně, že když někdo otevře pusu a promluví, hned víte, na čem jste? Ve skutečnosti dotyčnému zpravidla křivdíte nebo si jej lakujete příliš na růžovo. Ale… První dojem dělá zkrátka hodně, pro někoho bohužel. A pozdrav nebo oslovení jsou první na ráně – jak začnete, tak zpravidla také skončíte.

Jak slyším nebo někde čtu „pane Klein“, hned se naježím, a přiznám se, mám ještě notnou chvíli problém s koncentrací. Začátek mi tedy zpravidla uteče. Zvlášť citlivý jsem na to v korespondenci od firem, poskytovatelů služeb, za které platím – bank, telekomunikačních společností, poskytovatelů energie atp. I tam se ještě dnes objeví oslovení v prvním pádě, což považuji střídavě buď za ignoranci, nebo hloupost, a říkám si, zda své peníze takto intelektuálně vybaveným lidem vůbec svěřovat.

Píšou nám roboti

Dalším nešvarem jsou universální a neosobní oslovení typu Vážený kliente. Možná to ne každému vadí, mně ale ano, protože pod pokličku vzniku klientské korespondence tak trochu vidím. Když mi před nějakými deseti patnácti lety přicházelo domů třeba vyúčtování s oslovením Vážený pane Ondřej Klein, říkal jsem si Dobře, píše mi robot, ale ví, komu píše. Tehdejší „roboti“ v bankách ještě skloňovat neuměli. Dnes to sice hravě zvládnou, ale nedělají to.

Takže mi sem tam chodí jakýsi matematický vzoreček, v němž se ženské pohlaví lomí tím mužským (vážená paní / vážený pane; vážená klientko / vážený kliente…), anebo si instituce alespoň vybere, ke kterému rodu patřím, a oslovujeme mě nejčastěji vážený kliente. Já bohužel vím, že je to pouhá lenost a ukázka liknavého vztahu firem ke komunikaci se zákazníky. Dnešní „roboti“, tedy systémy na tvorbu šablon dokumentů pro hromadnou korespondenci, totiž skloňovat a oslovovat v pátém pádě umí.

Zkuste to osobně

Když vás firma v dopise osloví Vážený pane Kleine, Nováku…, nebo Vážená paní Kratochvílová, zanechá to úplně jiný dojem. Vyjadřuje se tím úcta a respekt ke klientovi, je to mnohem osobnější, důvěryhodnější a především adresnější. Zákazník má pocit, že firma komunikuje opravdu s ním a bude následovat informace přímo pro něj, a ne všeobecné sdělení pro statisíce klientů. Dopisu tak pochopitelně bude věnovat i větší pozornost a nebude k němu a priori přistupovat s despektem jako v případě oslovení Vážený kliente nebo Vážený pane Klein.

Je to také záležitost slušnosti. Firmy, které s vámi komunikují, o vás mají celou řadu informací, znají vaše jméno a platíte jim za zcela konkrétní službu či produkt, a to po dobu několika let. Vy jim ale přesto nestojíte ani za osobní oslovení.  Nemají snad (i za vaše peníze) své marketingové a komunikační oddělení? Určitě ano. To se ale s vámi – stálými klienty – nebaví, to komunikuje, leckdy velmi osobně a pěkně, jen s potenciálními zákazníky, když chce něco prodat. A to je smutné.

Oslovením utváříte první dojem, vyjadřujete svůj vztah ke klientovi a předurčujete i jeho chuť dále číst. Neosobní, nevhodné či gramaticky nesprávné oslovení se s Vámi bude táhnout až do konce Vašeho sdělení. Myslete na to, myslete na klienta!


Buďte v obraze

Jednou měsíčně vám pošleme shrnutí s nejnovějšími články

Přidejte svůj komentář

Menu
Zpět nahoru
Nejčtenější

30 chyb, které možná ničí i váš dopis – díl první

7. 7. 2015 | Martin Hofmeister
Zobrazeno 6307×
Znáte ten pocit, kdy zjistíte, že jste nějaké slovo roky psali špatně? Já bohužel ano. Naposledy jsem ho zažil minulý…
9 komentářů

30 chyb, které možná kazí i váš dopis – díl druhý

19. 8. 2015 | Martin Hofmeister
Zobrazeno 2846×
V minulém díle jsme si představili 15 častých chyb, se kterými se v psaných textech setkává jeden z našich copywriterů.…
2 komentáře

Jak napsat direct e-mail

14. 11. 2016 | Otto Bohuš
Zobrazeno 2552×
S myšlenkami se to má jako s dětmi: každý má nejraději ty své. Podobná logika platí i při rozesílání prodejních…
1 komentář
CopyGeneral
MKTI
© 1017 NedáSeToČíst.cz
Klasický web | Mobilní web