Jel jsem zrovna vlakem z Prahy do Bratislavy, seděl po směru jízdy a přemýšlel nad prací, když jsem si uvědomil, že chybou některých firemních textů je, že prostě neplynou. Neubíhají v tempu, které by čtenáře těšilo, zasekávají se, neustále někde stojí a občas odběhnou do temných tunelů, z nichž už není návratu. Určitě ne pro čtenáře.
Co můžete udělat, aby byl váš dopis plynulý jako bezchybná jízda japonským vlakem? Důležitý je už nástup na palubu, otevření dveří a vpuštění čtenáře do vašeho vlaku. Jak a kam ho usadíte na správné místo a necháte obsah příjemně plynout před jeho očima. Správné oslovení je norma.Následovat může otázka, kterou ho správně uchopíte a už vedete potřebným směrem.
Nezapomínejte na rytmus. Zkuste pracovat s krátkými odstavci, které budete skládat z jednoduchých vět. Žádné složité meandry, které se dlouho točí. Jeďte přímo. Spíš ať je to potok, který sledujete při cestě vlakem a ten krásně utíká krajinou společně s vámi.
Chcete-li v textu něco zdůraznit, udělejte to tučným písmem, ať v dopise ční jako viadukt, který míjíte při cestě a nejde přehlédnout. Potřebujete-li čtenáři předat důležité informace, využijte odrážky. V nich použijte krátké věty. Inspirujte se nápisy na informačních cedulích na nádraží.
Myslete na to, že vlak řídíte vy. Určete si na začátku směr a cíl vaší jízdy. Řekli jste si ve firmě, co je cílová stanice, kam potřebujete adresáty dopravit? Pokud to sami nevíte, jak má zákazník tušit, kam ho chcete dovézt. A pokud to víte, není nic jednoduššího, než ho do potřebné stanice dopravit.
Možná si říkáte, že je to jedno, v čem a kam svého adresáta vezete. Vystoupit nemůže. Omyl. Může a rychle. Stačí, aby zatáhl za pomyslnou záchrannou brzdu. Přestane číst a vy ztrácíte jeho pozornost. Už nikdy nemusí udělat, co od něj očekáváte. Ve svém vagonu ho už nikdy neuvidíte. Možná dokonce pojede raději s někým jiným.
Šťastnou cestu vám i vašim zákazníkům.
Chcete, aby se vaše dopisy dobře četly? Zde je krátké shrnutí, které vám pomůže napsat texty, co budou mít jiskru.
- Formulujte správné oslovení
- Uchopte čtenáře otázkou
- Používejte krátké odstavce a věty
- Zdůrazněte důležité informace (používejte např. odrážky)
- Myslete na cíl dopisu
- Berte to vážně