Menu Hledat
Nedá se to číst První český blog o tom,
jak si psát s klienty

Šest pravidel psaní dopisů, aby se dobře četly

| Minuta čtení

Jel jsem zrovna vlakem z Prahy do Bratislavy, seděl po směru jízdy a přemýšlel nad prací, když jsem si uvědomil, že chybou některých firemních textů je, že prostě neplynou. Neubíhají v tempu, které by čtenáře těšilo, zasekávají se, neustále někde stojí a občas odběhnou do temných tunelů, z nichž už není návratu. Určitě ne pro čtenáře.

Co můžete udělat, aby byl váš dopis plynulý jako bezchybná jízda japonským vlakem? Důležitý je už nástup na palubu, otevření dveří a vpuštění čtenáře do vašeho vlaku. Jak a kam ho usadíte na správné místo a necháte obsah příjemně plynout před jeho očima. Správné oslovení je norma.Následovat může otázka, kterou ho správně uchopíte a už vedete potřebným směrem.

Nezapomínejte na rytmus. Zkuste pracovat s krátkými odstavci, které budete skládat z jednoduchých vět. Žádné složité meandry, které se dlouho točí. Jeďte přímo. Spíš ať je to potok, který sledujete při cestě vlakem a ten krásně utíká krajinou společně s vámi.

Chcete-li v textu něco zdůraznit, udělejte to tučným písmem, ať v dopise ční jako viadukt, který míjíte při cestě a nejde přehlédnout. Potřebujete-li čtenáři předat důležité informace, využijte odrážky. V nich použijte krátké věty. Inspirujte se nápisy na informačních cedulích na nádraží.

Myslete na to, že vlak řídíte vy. Určete si na začátku směr a cíl vaší jízdy. Řekli jste si ve firmě, co je cílová stanice, kam potřebujete adresáty dopravit? Pokud to sami nevíte, jak má zákazník tušit, kam ho chcete dovézt. A pokud to víte, není nic jednoduššího, než ho do potřebné stanice dopravit.

Možná si říkáte, že je to jedno, v čem a kam svého adresáta vezete. Vystoupit nemůže. Omyl. Může a rychle. Stačí, aby zatáhl za pomyslnou záchrannou brzdu. Přestane číst a vy ztrácíte jeho pozornost. Už nikdy nemusí udělat, co od něj očekáváte. Ve svém vagonu ho už nikdy neuvidíte. Možná dokonce pojede raději s někým jiným.

Šťastnou cestu vám i vašim zákazníkům.

Chcete, aby se vaše dopisy dobře četly? Zde je krátké shrnutí, které vám pomůže napsat texty, co budou mít jiskru.

  1. Formulujte správné oslovení
  2. Uchopte čtenáře otázkou
  3. Používejte krátké odstavce a věty
  4. Zdůrazněte důležité informace (používejte např. odrážky)
  5. Myslete na cíl dopisu
  6. Berte to vážně

Buďte v obraze

Jednou měsíčně vám pošleme shrnutí s nejnovějšími články

Přidejte svůj komentář

Menu
Zpět nahoru
Nejčtenější

30 chyb, které možná ničí i váš dopis – díl první

7. 7. 2015 | Martin Hofmeister
Zobrazeno 5057×
Znáte ten pocit, kdy zjistíte, že jste nějaké slovo roky psali špatně? Já bohužel ano. Naposledy jsem ho zažil minulý…
9 komentářů

30 chyb, které možná kazí i váš dopis – díl druhý

19. 8. 2015 | Martin Hofmeister
Zobrazeno 2428×
V minulém díle jsme si představili 15 častých chyb, se kterými se v psaných textech setkává jeden z našich copywriterů.…
2 komentáře

Jak napsat direct e-mail

14. 11. 2016 | Otto Bohuš
Zobrazeno 2069×
S myšlenkami se to má jako s dětmi: každý má nejraději ty své. Podobná logika platí i při rozesílání prodejních…
1 komentář
CopyGeneral
MKTI
© 1017 NedáSeToČíst.cz
Klasický web | Mobilní web