Menu Hledat
Nedá se to číst První český blog o tom,
jak si psát s klienty

Příliš mnoho slov utrápí i vola

| 3 minuty čtení

Dostáváte rádi dopisy od své banky? Já je miluji!

Ne pro jejich obsah, spíše pro jejich formu a styl. To, co mi píše správce mých peněz, je samozřejmě důležité, ale daleko zajímavější je pro mě způsob, jakým se mnou mluví a jak se vyjadřuje.

Sleduji styl dopisu i jeho formu. Bavím se informační záplavou i oklikami, s kterými krouží okolo toho, co mi chce říci. A v neposlední řadě hledám informace o tom, co mám udělat. Co po mně vlastně chce.

A není to často snadné hledání. A víte proč?

Pojďme se podívat na pár důvodů.

1. Dopis je zoufale dlouhý

Někdy obsahuje tolik textu, že pohled na něj připomíná otevřenou konzervu se slanečky. Text začíná těsně pod adresou a dole dojede až těsně k okraji. Na levé straně bývá občas nějaká mezera, ale většinou to odskáče strana pravá, kde je text až do kraje. Jeden by se bál, že písmenka přepadnou na zem. Pozor! Nenaklánět! O něco přijdete.

Takový dopis již na první pohled odrazuje od čtení, místo aby ukázal na úvod svojí přívětivou tvář. Čtenář musí mít odvahu, aby se do něj vůbec pustil. Chtělo by to kratší texty a více volného prostoru na stránce i mezi odstavci.

2. Odstavce jsou nahuštěné

Jeden řádek je natěsnaný na druhý, jakoby se bály stát o samotě. Vypadá to, že čím více řádků v odstavci, tím lépe. Někdy se zdá, že naše instituce soutěží v nějakém tajném závodě o největší počet slov na stránce. Něco jako Tour de Page. Nebo nám snad něco skrývají a v textu nás chtějí pouze utopit?

Hustý a velký odstavec většinu čtenářů odradí a vůbec jej nezačnou číst. Pokud se do něj nakonec pustí, čte se jim velice špatně a musí vynaložit velké úsilí. A upřímně, proč by to dělali? Odstavce je proto potřeba více členit a nechat mezi nimi dost prostoru.

3. Věty jsou komplikované

Autor dopisu má často snahu doprovodit informaci spoustou podpůrných faktů a souvislostí, bez kterých klient „nemůže žít“. Ve snaze informovat jej korektně, je schopen namačkat je všechny do jedné dlouhé věty. Ta se pak vine po stránce jako had, kterému není konec. Zpočátku se sice tváří jako malý slepýš z Brdský lesů, ale po chvíli čtení vám dojde, že se díváte na anakondu, která budí hrůzu už na první pohled. Možná proto se podvědomě bojíme dopisů od institucí.

Pokud tedy není záměrem klienta vyděsit, je potřeba psát věty krátké a k věci. Jsme v Čechách, tak pracujme výhradně s naší faunou. Bez zbytečné omáčky a informací typu „co by kdyby“.

4. Příliš mnoho informací

A teď to nejdůležitější. Dopisy v sobě často skrývají mnohá sdělení, chtělo by se říci, mnohá překvapení. Ve stylu, „když už mu (míněno klientovi) píšeme, tak mu tam ještě řekněme, že máme nový úvěr, úžasný spořicí nástroj a určitě nezapomeňte na ty skvělé fondy. To bude koukat!“. A klient opravdu kouká, ale aby zmizel a už se nevrátil.

Když klient otvírá obálku, očekává jednu jedinou informaci. Není připraven jich konzumovat více. Pokud mu jich nabídnete víc než jednu, může se snadno stát, že tu hlavní přeskočí a zaujme jej něco jiného. Pokud vůbec něco. A to asi nechcete.

Proto je dobré se v dopise soustředit na jednu informaci. Maximálně dvě. Více jich klient určitě nesnese.  Pokud se přece jenom rozhodnete přidat do popisu i druhé sdělení, musíte jej viditelně oddělit a velice pečlivě popsat. Jinak se může stát, že se vám klient ztratí a už jej nenajdete.

5. Příliš mnoho informací – pro velký úspěch ještě jednou

A není i v předchozích bodě příliš mnoho informací? Abych tady nekázal vodu (a přitom pil víno), řeknu to tedy jednoduše – šetřete na všem:

    • slovech,
    • větách,
    • i odstavcích.

V tomto případě platí: „čím méně, tím srozumitelněji“.


Buďte v obraze

Jednou měsíčně vám pošleme shrnutí s nejnovějšími články

1 příspěvek v diskusi

|

Zcela souhlasím. Trefně to pojmenoval Zdeněk Svěrák: „Každé zbytečné slovo je zbytečné“

Reagovat

Přidejte svůj komentář

Menu
Zpět nahoru
Nejčtenější

30 chyb, které možná ničí i váš dopis – díl první

7. 7. 2015 | Martin Hofmeister
Zobrazeno 4088×
Znáte ten pocit, kdy zjistíte, že jste nějaké slovo roky psali špatně? Já bohužel ano. Naposledy jsem ho zažil minulý…
9 komentářů

30 chyb, které možná kazí i váš dopis – díl druhý

19. 8. 2015 | Martin Hofmeister
Zobrazeno 1916×
V minulém díle jsme si představili 15 častých chyb, se kterými se v psaných textech setkává jeden z našich copywriterů.…
2 komentáře

Jak napsat direct e-mail

14. 11. 2016 | Otto Bohuš
Zobrazeno 1545×
S myšlenkami se to má jako s dětmi: každý má nejraději ty své. Podobná logika platí i při rozesílání prodejních…
1 komentář
CopyGeneral
MKTI
© 1017 NedáSeToČíst.cz
Klasický web | Mobilní web