V minulém článku jsme se seznámili s mapou klientské korespondence a vytyčili na ní čtyři hory, kterým čelí každá firma. Zaměřte se na jejich zdolání, vyplatí se vám to.
Dnes se podíváme na to, jak si při jejich zdolávání vede vaše konkurence. Předložím vám čísla, která vycházejí z našeho průzkumu mezi 50 odborníky z oboru.
4. hora – centralizace tisků
Centralizace je většinou spojená s outsourcingem tisku dopisů nějakému partnerovi. Ten dnes využívá 92 % všech firem. Pouze 8 % finančních institucí se i nadále zabývá předtištěnými papíry a libuje si v mikromanagementu vlastního tiskového střediska.
Velký rozdíl panuje mezi dopisy individuálními a hromadnými. Hromadné dopisy nechává tisknout u partnerů 88 % firem, tiskové středisko pro hromadné dopisy ve vlastních prostorách má jen 12 % firem.
V případě individuálních dopisů se naopak na externí tisk spoléhá jen 34 % firem, zbylých 66 % tiskne dopisy ve vlastních prostorách.
3. hora – jedno tiskové řešení
Třetí horu zdoláte v okamžiku, kdy si na generování dopisů ve firmě pořídíte jeden tiskový software, a převedete na něj veškerou korespondenci.
Na hromadnou korespondenci podle našeho průzkumu používá jeden tiskový software většina firem (85 %), na individuální korespondenci jen asi polovina (52 %).
Přechod na jediný tiskový software trvá několik let a otevírá vstup do dalších fází. Pokud jste s ním ještě nezačali, je nejvyšší čas.
2. hora – jeden koordinátor
Zdolání druhé hory osobně považuji za nejsnazší ze všech. I přesto ale dosud většina ředitelů přešlapuje v údolí. Je jich celých 70 %.
Skutečně, jen ve 30 % firem podle našeho průzkumu existuje jedno oddělení (nebo osoba), které má na starosti koordinaci dopisů. Oddělení, které vše řídí a stará se mimo jiné o to, aby přes dopisy firmě neutíkaly zbytečné peníze.
A přesně tady leží miliony korun. Miliony v ušetřených nákladech.
1. hora – srozumitelné texty
I když se firmy prokousají přes všechny ostatní výzvy, na poslední horu dosud vylezlo (najímá si copywritery) jen 20 % z nich. Zbylých 80 % tak může dopisy posílat efektivně a bez chyb, ovšem dost možná jim většina klientů vůbec nerozumí.
Přitom stačí tak málo – svěřit práci člověku, který je v psaní profesionál. Není to marketér, právník ani manažer. A díky tomu umí napsat dopis tak, že mu rozumí i úplný laik.
Jaká je tedy pravda o stavu klientské korespondence?
Většina firem sjednotila své tisky a větší část objemu tiskne u svých partnerů. Velká část z nich zároveň sjednotila tiskové řešení a generuje dopisy z jednoho systému.
Tím ale úspěchy končí. Samostatné oddělení klientské korespondence má pouze 30 % firem a texty dopisů jsou na tom ještě hůře. Copywritery na ně najímá pouze 20 % firem.
Zdá se, že firmy vyrazily na cestu za kvalitní klientskou korespondencí s velkým elánem, který jim ale vydržel jen na první dva výstupy. Nyní sedí v údolí a sbírají odvahu na další výstup. Bude zajímavé sledovat, kam se vydají, až naberou síly.
Vidíte věci jinak? Nenechte si to pro sebe a napište svůj názor do komentářů.