Menu Hledat
Nedá se to číst První český blog o tom,
jak si psát s klienty

O dopise, který četla, ale možná nepochopila celá republika

| 3 minuty čtení

Plánoval jsem další příspěvek na blog a chtěl vás něčím překvapit. Něčím opravdu šťavnatým.

A přišel jsem na to, čím!

Vezmu nějaký hodně nepovedený dopis a nechám jej přepracovat textařem. Profesionálem, který ví, jak na to. Budete mít před sebou obě verze dopisu a můžete srovnávat. Uvidíte ten propastný rozdíl a poznáte, v čem vám může mistr pera pomoci.

Bude to taková malá óda na textaře, říkal jsem si.

Zjistíte, jak umí textař vaše klienty navnadit a zažehnout v nich plamen zvědavosti. Poznáte jeho citlivou práci s textem, promyšlenou skladbu vět i šikovný výběr slov.

Byla by to taková ukázka “Jak na to”. Vždyť psaní je jenom o trénování a kopírování těch nejlepších. Tak proč se něco nepřiučit, ne?

Špatný dopis, základ úspěchu…

Sehnal jsem špičkového textaře a našel vhodný text. Opravdovou lahůdku. Smlsli byste si. Dopis od pojišťovny, která mi nabízela vyšetření. Dokonce zdarma, neb jsem již dostatečně stár.

Tuto bombastickou nabídku ale zamaskovali v dopise tak dokonale, že jsem si jí dlouho ani nevšiml. Zprvu jsem měl pocit, že mi poslali report o svých aktivitách (jak pozorné) a nakonec jsem nabyl dojmu, že jde o nějakou statistiku (a mně jí poslali omylem).

Vypadalo to nějak takto:

“Dovolujeme si vás informovat…

…pojišťovna se zapojila do projektu…

…z podnětu Ministra zdravotnictví ČR…“

Pak následoval název projektu na dva řádky a ještě v tučném písmu.

“Cílem projektu je…

Z přehledu čerpané péče vyplývá…

…neabsolvoval jste vyšetření”

Další název, tentokrát vyšetření. A hádejte jaký? Ano, na dva řádky a tučně!

“V ČR každoročně onemocní 8 000 osob…

…více než 4 000 můžů a žen podlehne…”

A tak dále, a tak dále.

Pak mě ještě na druhé straně dopisu vyděsili hrůznými informacemi o počtu úmrtí na karcinom děložního čípku a ženského prsu. Asi mám varovat manželku…

Po chvilce pátrání jsem objevil jejich nabídku někde uprostřed stránky. Tedy vlastně pouze otázku:

“Nechcete se nechat vyšetřit?”

No konečně. Trpělivost se vyplatila! Nabízí mi vyšetření zadarmo. Skvělé.

Byl to klasický úřednický dopis. Spousta informací a akce žádná!  A výsledek? Chvályhodná starost o občanovo zdraví úpí pod úředním textařským šimlem.

Zajímalo by mě, kolik lidí si dalo tu práci a došli až doprostřed dopisu, kde jim konečně řekla pojišťovna “o co jí jde”.

Vzal jsem dopis a vítězoslavně jej poslal textaři. Očekával jsem radostný jásot z takového pokladu. Čím horší dopis, tím více je vidět jeho umění, ne?

Ledová sprcha

Nazpět ale přišla ledová sprcha. Textař mi napsal:

“Nezlobte se, ale tento dopis přepisovat nemohu. Po jeho přečtení jsem si uvědomil, že jsem na tom nějakým způsobem pracoval v agentuře. Nerad bych kolegům způsobil u klienta problémy. Psal jsem jim návrhy, ale dopadlo to takhle.

Omlouvám se.”

Nechápal jsem! Dělá si legraci? Co to znamená? V čem je problém?

Pak mi to došlo.

Další zákazník, který si objednal službu a pak podlehl  pocitu své jedinečnosti. Textaři podsouval slovíčka, která má použít a jaká raději ne. Textař se bránil a navrhl jiné výrazy. Ve snaze zachránit svůj původní text a nedotknout se jeho ega, hrál s klientem slovní ping pong. Kvalita textu rapidně klesala a klesala a ejhle…

…vítej kočkopse. Dlouho jsme se neviděli!

Proč, proč, proč?  

Nerozumím tomu. Proč právě v této oblasti mají klienti takové ambice a choutky? Proč tak rádi zasahují do textu dopisu, e-mailu, či webu?

Proč neradí technikům na lince v Mladé Boleslavi, jak vsadit okna do jejich nového miláčka? Jak to, že nechodí každé ráno radit pekaři, jak udělat kvásek, aby byl chleba nadýchanější?

Proč, proč, proč?

Sen

Ten večer jsem měl sen. Byl jsem šéfkuchařem slavné restaurace a připravoval večerní menu.

Ve dveřích kuchyně se najednou objevil host a zvědavě se díval, jak připravujeme jídlo. Netušil jsem, co tam dělá.

Po chvilce mu otrnulo a začal mi radit. “Nejsou ty kostky mrkve příliš malé? Já je dělám větší. Naučila mě to maminka mé manželky a to je nějaká kuchařka! Omáčka pak má výraznější chuť.”

Znervozněl jsem. “Takto je to správně!” odvětil jsem studeně.

On pokračoval: “To maso asi ještě není, že? Nechal bych jej tam déle. Vždyť je celé růžové. Co říkáte?

“Pokud ho chcete suché, tak klidně.” pronesl jsem a přidržel se stolu.

Když jsem se k němu otočil zády, přisolil mi omáčku.

“Ven!” zařval jsem na dotěru a popadl největší nůž v kuchyni.

Bleskově se otočil a nabral rychlost směrem do restaurace. “Co blázníte? Vždyť si to platím, ne? Tak mám právo….”

…zbytek jsem už neslyšel. Probudil jsem se.

 

A jak to dopadlo s tím dopisem? Čekám na jiný. Taky šťavnatý….


Buďte v obraze

Jednou měsíčně vám pošleme shrnutí s nejnovějšími články

Přidejte svůj komentář

Menu
Zpět nahoru
Nejčtenější

30 chyb, které možná ničí i váš dopis – díl první

7. 7. 2015 | Martin Hofmeister
Zobrazeno 4614×
Znáte ten pocit, kdy zjistíte, že jste nějaké slovo roky psali špatně? Já bohužel ano. Naposledy jsem ho zažil minulý…
9 komentářů

30 chyb, které možná kazí i váš dopis – díl druhý

19. 8. 2015 | Martin Hofmeister
Zobrazeno 2186×
V minulém díle jsme si představili 15 častých chyb, se kterými se v psaných textech setkává jeden z našich copywriterů.…
2 komentáře

Jak napsat direct e-mail

14. 11. 2016 | Otto Bohuš
Zobrazeno 1832×
S myšlenkami se to má jako s dětmi: každý má nejraději ty své. Podobná logika platí i při rozesílání prodejních…
1 komentář
CopyGeneral
MKTI
© 1017 NedáSeToČíst.cz
Klasický web | Mobilní web