Menu Hledat
Nedá se to číst První český blog o tom,
jak si psát s klienty

Nevíte, co dělat? Volejte klientskou linku…

| 2 minuty čtení

Aneb, proč vám klienti nerozumí.

Znáte tuto situaci? Manželka vám doma řekne: „Byla jsem v lednici a už tam není mléko… a ve špajzu také ne.“

Já si většinou řeknu pod vousy „No a co? Zítra ho koupíš, až půjdeš do krámu.“ Ale jistý si moc nejsem. Myslela to tak?

Oznamuje mi, že v lednici není mléko – a až půjde na nákup, tak jej vezme? Nebo očekává, že se aktivně chopím iniciativy a s úsměvem na líci poběžím do krámu? Nebo mě možná jen informuje, že v lednici již není mléko. To pro případ, že bych jej náhodou hledal a ona mi chce ušetřit práci.

Nejsem si vůbec jistý, jak to myslí…

Kdyby přišla a řekla: „Zítra kup mléko, v lednici už žádné není“, – bylo by mi to jasné. Dostal bych dvě informace.

První, že došlo mlékota mě moc nezajímá. A druhá, že mám koupit novés tou se budu muset nějak vypořádat.

Ale už vím, co mám dělat. Vím, co se ode mne očekává.

Dopisy od firem. Nebo od manželky?

Předpokládejme, že banky i ostatní instituce nemají na podobných zmatečných hrátkách zájem a komunikují se svými klienty otevřeně a s jedním určitým záměrem.

Pak to ale na těch dopisech musí být vidět!

Klientské dopisy se totiž často chovají podobně jako moje žena.

Trousí kolem sebe spoustu informací k nějaké události. Informují o tom, že něco bylo uděláno, nebo že se něco teprve stane. Velmi málo z nich ale obsahuje tu nejdůležitější informaci – co to všechno pro klienta znamená.

Má něco udělat? Někam zajít, něco dodat? Nebo si má dopis založit a být v klidu?

Velmi častým řešením takové situace je volání o pomoc na zákaznickou linku.

Ale to je přesně ten moment, kdy dopis přestal fungovat – protože se klient rozhodl k akci, kterou odesilatel neočekával a určitě ani nechtěl.

Prostě jim řekněte, co mají dělat

Existují dva základní typy dopisů. Ty, kterými klienta pouze informujete – a ty, které mají vyvolat nějakou akci.

Ty první nazvěme pracovně informační a ty druhé akční. V obou ale musíte klientovi říci, co má dělat.

1. INFORMAČNÍ: Buďte v klidu –  nic nedělejte

U prvního typu dopisů nechcete, aby klient něco dělal. Pouze chcete, aby si informaci pamatoval a byl rád, že vše uděláte za něj. Udělali jsme pro tebe „to a to“ a můžeš si v klidu užívat to, co právě děláš. A hlavně na nás nezapomeň, až budeš prodlužovat smlouvu.

I v tomto případě je ale potřeba mu říci jasně – nemusíš nic dělat. Jinak vám zavolá…

2. AKČNÍ: Teď je čas na akci!

U druhého typu dopisů je situace opačná. Očekáváte od klienta nějakou akci. Potřebujete od něj třeba dodat dokumenty, chcete, aby zašel k vám na pobočku, podíval se na web… atd.

V tom případě musíte klienta zvednout ze židle. Musíte mu říci, co má udělat.

– klikni na tento odkaz…

– vyplň přiložený formulář a pošli jej na naší adresu…

– zajdi v pondělí na pobočku…

Klient musí vědět, co přesně od něj očekáváte. A pokud to jde, dejte mu tam i termín.

Při prodeji to platí dvojnásob

Specifickým typem druhého (akčního) dopisu je psaní obchodního charakteru – které nabízí další služby.

Je až s podivem, kolik takových dopisů stále postrádá „call to action“.

Proč si jejich autoři myslí, že klient něco udělá? Proč by měl? Každou chvíli mu někdo říká, ať něco udělá – a nemyslím tím manželku ani manžela. Ani šéfa (= to je varianta pro svobodné).

Nebojte se klientovi říci, co má udělat.

On to opravdu neví! Ušetříte si čas a peníze. Klient bude vědět, co má dělat a bude vám vděčný…

… a vy tím možná získáte i nového příznivce.


Buďte v obraze

Jednou měsíčně vám pošleme shrnutí s nejnovějšími články

Přidejte svůj komentář

Menu
Zpět nahoru
Nejčtenější

30 chyb, které možná ničí i váš dopis – díl první

7. 7. 2015 | Martin Hofmeister
Zobrazeno 5057×
Znáte ten pocit, kdy zjistíte, že jste nějaké slovo roky psali špatně? Já bohužel ano. Naposledy jsem ho zažil minulý…
9 komentářů

30 chyb, které možná kazí i váš dopis – díl druhý

19. 8. 2015 | Martin Hofmeister
Zobrazeno 2428×
V minulém díle jsme si představili 15 častých chyb, se kterými se v psaných textech setkává jeden z našich copywriterů.…
2 komentáře

Jak napsat direct e-mail

14. 11. 2016 | Otto Bohuš
Zobrazeno 2069×
S myšlenkami se to má jako s dětmi: každý má nejraději ty své. Podobná logika platí i při rozesílání prodejních…
1 komentář
CopyGeneral
MKTI
© 1017 NedáSeToČíst.cz
Klasický web | Mobilní web