Menu Hledat
Nedá se to číst První český blog o tom,
jak si psát s klienty

Kam jste se poděly, informace?

| 2 minuty čtení

Máte dojem, že jste se naučili rychle vstřebat informace z psaného textu? Já na to byl vždy dokonce pyšný. Když mi ale do schránky přijde dopis třeba od dodavatele energií, vím, že je to k ničemu. Tam totiž platí pouze to, že neplatí nic. Co je na začátku, může být, ale nemusí být důležité; co je tučně, je jenom tučné, nikoli i podstatné; co je velkým písmem, je jenom lépe vidět a vzbuzuje otázku, proč je to lépe vidět… zkrátka, na pravidla pro členění a uspořádání informací zapomeňte.

Předseda představenstva neumí psát

Většinou tedy poctivě začínám od úvodního Vážený zákazníku… a končím podpisem předsedy představenstva. Je od něj milé, že mi „píše“, nicméně dobrou vizitkou jeho slohu tento dopis není. Nevím totiž, co mi sděluje. Takže opět začínám od Vážený zákazníku… a končím podpisem předsedy představenstva. Opět nic? Zopakuji si to (a naučím se to snad už zpaměti), nebo se „dám poddat“ a zavolám zákaznickou linku?

Hodně řečí okolo, a hlavně ne k věci

V dubnu mi přišlo vyúčtování služeb od dodavatele energií. To je vždy změť slov a tabulek „podle mého gusta“.  Zpočátku mi ani nebylo zřejmé, že jde o vyúčtování. Dopisu totiž graficky vévodila identifikace dodavatele služeb a mě jako zákazníka a řada dalších méně podstatných informací. Název dopisu Vyúčtování za sdružené služby dodávky… se těsnal v levém horním růžku.

Pod hlavičkou začínalo samotné sdělení: Vážený zákazníku, děkujeme Vám, že využíváte našich služeb. Máte sjednaný produkt NÁZEV a tedy veškeré výhody dodávek od silného a stabilního partnera. Konec odstavce, nový odstavec. Oznamujeme vám, že ke dni 1. 1. 2014 v důsledku vnitrostátní fúze… a následuje seznam zaniklých poboček, jejichž agenda přechází nově na centrálu kdesi v Ostravě a tučně je její nová adresa, kterou bych měl využívat.  Naše krajská pobočka mezi zaniklými není, tak přemýšlím, zda je to informace pro mě. Počkat, počkat, tohle je ale vyúčtování! Mám za sebou půl stránky a kde nic tu nic.

Dlužím, nebo mi vrátí?

Trochu mě upokojí až první tabulka Rekapitulace zúčtovacího období, která ukazuje stavy měřidla a dodané množství v kubících a spotřebu v kWh. Obsahuje sice jakýsi neznámý přepočet dle TPG 901 01, ale nejsem brouk Pytlík, abych rozuměl všemu. Hned vedle tabulky je graficky vypíchnutá informace: Sleva uvedená ve Vyúčtování plateb je bez DPH. Slevu zasíláme ve sjednané výši Kč 1.833,19. Přiznám se, že dodnes jsem tuhle informaci nepobral.

Pak konečně následuje tabulka vyúčtování plateb. Ejhle, jádro pudla, po tom jsem pátral. V závěru tabulky se dovídám přeplatek:  – 2.355,16. Abych to dumání nad tím, zda dlužím nebo mi vrátí, měl jednodušší, pod tabulkou následuje drobnějším písmem vysvětlivka: Spotřeba ve výši xy kWh je osvobozena od daně dle zákona…. Po chvíli se mi „vysvětlivku“ podaří přiřadit k předchozí tabulce, moudřejší ale nejsem. Vše se vyjasní až úplně dole, že přeplatek ve výši 2.355,16 Kč mi bude zaslán na můj účet. Uf, pointa.

Dopis není rébus

Popisu dešifrovacích dobrodružství na dalších stránkách vyúčtování vás ušetřím. Věřím, že jako ilustrace velmi zmateného podání a uspořádání informací to stačí. Tento příklad není ojedinělý a jen dokládá, že firmy s velkým počtem klientů své servisní dokumenty hodně podceňují, informace do nich nacpou ledabyle a srozumitelnost pro klienta je jim putna. Přitom stačí, aby se tvorbě klientské korespondence, resp. jejích šablon věnoval také odborník na komunikaci a informace uspořádal. Jako klient mohu být sice milovník rébusů, ale s dopisy bych si je nerad pletl.

Špatný příklad uspořádání informací

 


Buďte v obraze

Jednou měsíčně vám pošleme shrnutí s nejnovějšími články

Přidejte svůj komentář

Menu
Zpět nahoru
Nejčtenější

30 chyb, které možná ničí i váš dopis – díl první

7. 7. 2015 | Martin Hofmeister
Zobrazeno 4350×
Znáte ten pocit, kdy zjistíte, že jste nějaké slovo roky psali špatně? Já bohužel ano. Naposledy jsem ho zažil minulý…
9 komentářů

30 chyb, které možná kazí i váš dopis – díl druhý

19. 8. 2015 | Martin Hofmeister
Zobrazeno 2045×
V minulém díle jsme si představili 15 častých chyb, se kterými se v psaných textech setkává jeden z našich copywriterů.…
2 komentáře

Jak napsat direct e-mail

14. 11. 2016 | Otto Bohuš
Zobrazeno 1700×
S myšlenkami se to má jako s dětmi: každý má nejraději ty své. Podobná logika platí i při rozesílání prodejních…
1 komentář
CopyGeneral
MKTI
© 1017 NedáSeToČíst.cz
Klasický web | Mobilní web