Menu Hledat
Nedá se to číst První český blog o tom,
jak si psát s klienty

Jaké jsou 3 nové podoby klientského dopisu a jejich (ne)výhody

| 2 minuty čtení

Víte, co je to dopis?

Ano, vím, je to divná otázka. Nemusíte si ale ťukat na čelo, mám pro ni rozumný důvod.

Zeptám se vás jinak. Jakou z uvedených variant, byste označili za dopis?

  1. Potištěný papír v obálce.
  2. Příloha e-mailu ve formátu pdf.
  3. Dokument uložený v elektronickém bankovnictví.
  4. Dokument odeslaný klientovi přes SMS zprávu na mobil.

Vyberte si.

Ano, A je správně. B ale také a C s D jakbysmet.

Když se na všechny varianty podíváte blíže, zjistíte, že jde pokaždé o dopis. Jenom jde ke klientovi jinou cestou. Vypadá to, že dopisy mutují a mění svojí podobu. Každá z nich nabízí firmám jiné výhody. A nevýhody, samozřejmě.

Jaké to jsou?

1. Dopis klasik – papír v obálce

Před pár lety by byla odpověď na otázku „Co je to dopis“ jednoduchá. Je to papír formátu A4, vložený do obálky C6/5 a doručený adresátovi Českou poštou. Nic jiného. Tečka.

Jeho výhody jsou jasné:

  • dobrá dosažitelnost klienta (fyzické adresy jsou stabilnější než e-mailové),
  • vysoká čtenost dopisů (až 93 % klientů je otevře a přečte).

Nevýhody známe všichni:

  • vysoká cena za doručení,
  • úřední šiml České pošty je (již dávno) unavený.

2. První mutace dopisu – e-mail s přílohou

Rozesílání dopisů přes e-maily je úžasnou příležitostí k úspoře nákladů. A firmy ji hojně využívají.  Za každý dopis poslaný e-mailem je 9 korun doma. Někdy i víc.

Je to snadné i procesně. Přiloží dopis k e-mailu a odešlou. V jeho dopisu nezmění firmy ani slovo, ani čárečku. Změní pouze cestu ke klientovi.

Výhody, které získají, jsou ohromující:

  • doba doručení se zkrátí z dnů na vteřiny,
  • a ještě uspoří na poštovném.

Nevýhody, s kterými musí počítat:

  • e-mailové adresy mění klienti častěji než adresy bydliště,
  • inbox má tendenci se přeplňovat a schovat i váš e-mail,
  • někteří (prý starší) občané nemají e-mail vůbec.

3. Druhá mutace dopisu – klientský portál

Honba za úsporami vede firmy k dalšímu vylepšení. Dopisy klientům neposílají vůbec, ale ukládají je na svých portálech nebo v elektronickém bankovnictví.

Výhody, které potěší (hlavně firmu):

  • úspora poštovného,
  • uložení dopisu na portál trvá pár sekund.

Nevýhody:

  • klient o dopise neví, pokud mu to nějak nesdělíte,
  • představa, že klient půjde na portál sám od sebe a dobrovolně, je naivní.

4. Třetí mutace dopisu – SMS

Technologie se nezastaví před ničím a tak „nacpala“ dopisy i do chytrých telefonů. Klient si stáhne dopis do mobilu a nosí jej s sebou.

Výhody, které potěší (i klienta):

  • dopis přijde do mobilu a nemusí na poštu (to je výhoda, pro kterou bych zabíjel),
  • firma může získat od klienta zpětnou vazbu (když je online při stahování dopisu),
  • a uspoří poštovné.

Nevýhody:

  • některé mobily nemají dostatečné vysoké IQ (prostě nejsou chytré),
  • a tak musíte zase na poštu.

Tajemství, které vás určitě (ne)překvapí

Nové technologie mění dopisy k nepoznání pouze zdánlivě. Na konci čte klient (zas a znova) ten samý dopis. S jediným rozdílem. Jednou vytištěný na papíře a jindy na počítači.

Obsah je ale stejný.

Z toho vyplývá pro firmy zásadní sdělení. Ať se obrátíte na klienta jakýmkoliv způsobem, vždy za vás mluví psaný text. Strůjcem vašeho porozumění s klientem je proto copywriter a nástrojem špičkově napsaný text.

Nikdo jiný.

Poznámka: Tento článek vznikl původně pro časopis Bankovnictví a vyšel v březnu 2017. Jejich zadáním znělo: „Jaké výhody má ještě dnes dopis“. Při jeho psaní jsem si uvědomil, jak důležité je znát i nevýhody jednotlivých forem dopisů. Neodolal jsem, článek lehce přepsal a doplnil. Výsledek již znáte.


Buďte v obraze

Jednou měsíčně vám pošleme shrnutí s nejnovějšími články

Přidejte svůj komentář

Menu
Zpět nahoru
Nejčtenější

30 chyb, které možná ničí i váš dopis – díl první

7. 7. 2015 | Martin Hofmeister
Zobrazeno 3565×
Znáte ten pocit, kdy zjistíte, že jste nějaké slovo roky psali špatně? Já bohužel ano. Naposledy jsem ho zažil minulý…
9 komentářů

30 chyb, které možná kazí i váš dopis – díl druhý

19. 8. 2015 | Martin Hofmeister
Zobrazeno 1560×
V minulém díle jsme si představili 15 častých chyb, se kterými se v psaných textech setkává jeden z našich copywriterů.…
2 komentáře

Jak napsat direct e-mail

14. 11. 2016 | Otto Bohuš
Zobrazeno 1247×
S myšlenkami se to má jako s dětmi: každý má nejraději ty své. Podobná logika platí i při rozesílání prodejních…
1 komentář
CopyGeneral
MKTI
© 1017 NedáSeToČíst.cz
Klasický web | Mobilní web