Víte, co je to dopis?
Ano, vím, je to divná otázka. Nemusíte si ale ťukat na čelo, mám pro ni rozumný důvod.
Zeptám se vás jinak. Jakou z uvedených variant, byste označili za dopis?
- Potištěný papír v obálce.
- Příloha e-mailu ve formátu pdf.
- Dokument uložený v elektronickém bankovnictví.
- Dokument odeslaný klientovi přes SMS zprávu na mobil.
Vyberte si.
Ano, A je správně. B ale také a C s D jakbysmet.
Když se na všechny varianty podíváte blíže, zjistíte, že jde pokaždé o dopis. Jenom jde ke klientovi jinou cestou. Vypadá to, že dopisy mutují a mění svojí podobu. Každá z nich nabízí firmám jiné výhody. A nevýhody, samozřejmě.
Jaké to jsou?
1. Dopis klasik – papír v obálce
Před pár lety by byla odpověď na otázku „Co je to dopis“ jednoduchá. Je to papír formátu A4, vložený do obálky C6/5 a doručený adresátovi Českou poštou. Nic jiného. Tečka.
Jeho výhody jsou jasné:
- dobrá dosažitelnost klienta (fyzické adresy jsou stabilnější než e-mailové),
- vysoká čtenost dopisů (až 93 % klientů je otevře a přečte).
Nevýhody známe všichni:
- vysoká cena za doručení,
- úřední šiml České pošty je (již dávno) unavený.
2. První mutace dopisu – e-mail s přílohou
Rozesílání dopisů přes e-maily je úžasnou příležitostí k úspoře nákladů. A firmy ji hojně využívají. Za každý dopis poslaný e-mailem je 9 korun doma. Někdy i víc.
Je to snadné i procesně. Přiloží dopis k e-mailu a odešlou. V jeho dopisu nezmění firmy ani slovo, ani čárečku. Změní pouze cestu ke klientovi.
Výhody, které získají, jsou ohromující:
- doba doručení se zkrátí z dnů na vteřiny,
- a ještě uspoří na poštovném.
Nevýhody, s kterými musí počítat:
- e-mailové adresy mění klienti častěji než adresy bydliště,
- inbox má tendenci se přeplňovat a schovat i váš e-mail,
- někteří (prý starší) občané nemají e-mail vůbec.
3. Druhá mutace dopisu – klientský portál
Honba za úsporami vede firmy k dalšímu vylepšení. Dopisy klientům neposílají vůbec, ale ukládají je na svých portálech nebo v elektronickém bankovnictví.
Výhody, které potěší (hlavně firmu):
- úspora poštovného,
- uložení dopisu na portál trvá pár sekund.
Nevýhody:
- klient o dopise neví, pokud mu to nějak nesdělíte,
- představa, že klient půjde na portál sám od sebe a dobrovolně, je naivní.
4. Třetí mutace dopisu – SMS
Technologie se nezastaví před ničím a tak „nacpala“ dopisy i do chytrých telefonů. Klient si stáhne dopis do mobilu a nosí jej s sebou.
Výhody, které potěší (i klienta):
- dopis přijde do mobilu a nemusí na poštu (to je výhoda, pro kterou bych zabíjel),
- firma může získat od klienta zpětnou vazbu (když je online při stahování dopisu),
- a uspoří poštovné.
Nevýhody:
- některé mobily nemají dostatečné vysoké IQ (prostě nejsou chytré),
- a tak musíte zase na poštu.
Tajemství, které vás určitě (ne)překvapí
Nové technologie mění dopisy k nepoznání pouze zdánlivě. Na konci čte klient (zas a znova) ten samý dopis. S jediným rozdílem. Jednou vytištěný na papíře a jindy na počítači.
Obsah je ale stejný.
Z toho vyplývá pro firmy zásadní sdělení. Ať se obrátíte na klienta jakýmkoliv způsobem, vždy za vás mluví psaný text. Strůjcem vašeho porozumění s klientem je proto copywriter a nástrojem špičkově napsaný text.
Nikdo jiný.
Poznámka: Tento článek vznikl původně pro časopis Bankovnictví a vyšel v březnu 2017. Jejich zadáním znělo: „Jaké výhody má ještě dnes dopis“. Při jeho psaní jsem si uvědomil, jak důležité je znát i nevýhody jednotlivých forem dopisů. Neodolal jsem, článek lehce přepsal a doplnil. Výsledek již znáte.