Menu Hledat
Nedá se to číst První český blog o tom,
jak si psát s klienty

Jak neodvařit čtenáře. Osm jednoduchých tipů

| Minuta čtení

Přiznávám se, že rád vařím. Nejraději francouzskou kuchyni. Tento víkend jsem se pustil do klasiky – kohouta na víně – a jako pomocníka jsem si vzal kuchařku od známého francouzského kuchaře Michela Rouxe. Vařil jsem s ní poprvé a bylo to krušné.

Kuchařka totiž není napsaná pro laika, amatérského kuchaře. Je detailní, náročná, odkazuje na neznámé věci. Musel jsem v knize listovat, hledat a přemýšlet, co se kterými ingrediencemi či postupy myslí. Například se v receptu píše o „svazku základních bylinek“. Nic víc. Zkušený kuchař asi ví. Ale já? Zkrátka amatér narazil na text pro zkušené.

Proč o tom mluvím. Uvědomil jsem si, že se podobně občas chováme i k zákazníkům a čtenářům našich sdělení (od SMS zpráv až po servisní dopisy). Předpokládáme, že zákazník přece ví a rozumí našim záležitostem. Je obeznámen, vzdělán a především ho to zajímá.

To je velký omyl. Zákazník o našem byznysu většinou moc neví. Podívejte se, kolik Čechů má problém s finanční gramotností, a přece některé dopisy bank připomínají výroční zprávu ČNB. Rovněž ho pravděpodobně nezajímá, co mu píšete. Je to kruté, ale je mu to „putna“. Má svých starostí dost a v hlavě mu běží jiná témata (od hádky s nadřízeným po likvidaci slimáků na zahradě).

Co s tím? Zkuste postavit vaše texty s ohledem na adresáta/zákazníka. Zaměřte se na čtenáře a postavte váš text, aby mu „chutnal“. Zde je několik bodů, které by vám v tom mohly pomoci.

Přemýšlejte nad adresátem.

  1.    Co je pro něj důležité?
  2.    Co potřebuje?
  3.    Co dokáže pochopit?
  4.    Po čem touží?
  5.    Jaký používá jazyk?
  6.    Jaká média běžně konzumuje (čte, sleduje, poslouchá)?
  7.    Jak můžete reagovat na jeho přání?
  8.    Co zákazník na základě vaší komunikace udělá?

Hledáte-li inspiraci, jak jednoduše napsat zajímavý text, podívejte se do kuchařky Dity Pecháčkové. Zjistíte, že volí výtečné recepty, na které si ovšem troufne i začátečník nebo nadšený kuchař-amatér.

A jak to dopadlo s kohoutem? Škoda mluvit.

 


Buďte v obraze

Jednou měsíčně vám pošleme shrnutí s nejnovějšími články

Přidejte svůj komentář

Menu
Zpět nahoru
Nejčtenější

30 chyb, které možná ničí i váš dopis – díl první

7. 7. 2015 | Martin Hofmeister
Zobrazeno 3226×
Znáte ten pocit, kdy zjistíte, že jste nějaké slovo roky psali špatně? Já bohužel ano. Naposledy jsem ho zažil minulý…
9 komentářů

30 chyb, které možná kazí i váš dopis – díl druhý

19. 8. 2015 | Martin Hofmeister
Zobrazeno 1353×
V minulém díle jsme si představili 15 častých chyb, se kterými se v psaných textech setkává jeden z našich copywriterů.…
2 komentáře

Jak napsat direct e-mail

14. 11. 2016 | Otto Bohuš
Zobrazeno 1099×
S myšlenkami se to má jako s dětmi: každý má nejraději ty své. Podobná logika platí i při rozesílání prodejních…
1 komentář
CopyGeneral
MKTI
© 1017 NedáSeToČíst.cz
Klasický web | Mobilní web