Přiznávám se, že rád vařím. Nejraději francouzskou kuchyni. Tento víkend jsem se pustil do klasiky – kohouta na víně – a jako pomocníka jsem si vzal kuchařku od známého francouzského kuchaře Michela Rouxe. Vařil jsem s ní poprvé a bylo to krušné.
Kuchařka totiž není napsaná pro laika, amatérského kuchaře. Je detailní, náročná, odkazuje na neznámé věci. Musel jsem v knize listovat, hledat a přemýšlet, co se kterými ingrediencemi či postupy myslí. Například se v receptu píše o „svazku základních bylinek“. Nic víc. Zkušený kuchař asi ví. Ale já? Zkrátka amatér narazil na text pro zkušené.
Proč o tom mluvím. Uvědomil jsem si, že se podobně občas chováme i k zákazníkům a čtenářům našich sdělení (od SMS zpráv až po servisní dopisy). Předpokládáme, že zákazník přece ví a rozumí našim záležitostem. Je obeznámen, vzdělán a především ho to zajímá.
To je velký omyl. Zákazník o našem byznysu většinou moc neví. Podívejte se, kolik Čechů má problém s finanční gramotností, a přece některé dopisy bank připomínají výroční zprávu ČNB. Rovněž ho pravděpodobně nezajímá, co mu píšete. Je to kruté, ale je mu to „putna“. Má svých starostí dost a v hlavě mu běží jiná témata (od hádky s nadřízeným po likvidaci slimáků na zahradě).
Co s tím? Zkuste postavit vaše texty s ohledem na adresáta/zákazníka. Zaměřte se na čtenáře a postavte váš text, aby mu „chutnal“. Zde je několik bodů, které by vám v tom mohly pomoci.
Přemýšlejte nad adresátem.
- Co je pro něj důležité?
- Co potřebuje?
- Co dokáže pochopit?
- Po čem touží?
- Jaký používá jazyk?
- Jaká média běžně konzumuje (čte, sleduje, poslouchá)?
- Jak můžete reagovat na jeho přání?
- Co zákazník na základě vaší komunikace udělá?
Hledáte-li inspiraci, jak jednoduše napsat zajímavý text, podívejte se do kuchařky Dity Pecháčkové. Zjistíte, že volí výtečné recepty, na které si ovšem troufne i začátečník nebo nadšený kuchař-amatér.
A jak to dopadlo s kohoutem? Škoda mluvit.