Menu Hledat
Nedá se to číst První český blog o tom,
jak si psát s klienty

Ano, ano, pane Vráno!

| 2 minuty čtení

Každý jazyk má nějaká specifika. Čechům to není třeba připomínat, napadne vás asi. Moc dobře jsme si vědomi, že máme ve svém rodném jazyce spousty výjimek z pravidel. Inu, dokud je jazyk živý, bude to tak vždycky. Ale to vlastně na mysli nemám. Specifiky v tomhle případě myslím to, že se v něm užívá něco, co v jiných ne. Už chápete? Ano, ano, máte pravdu, třeba hláska ř. V jiných jazycích není.

Mezi podobná specifika patří také to, že máme v soustavě pádů vokativ. Pro ty, kdo se s latinou nekamarádí, je to pád pátý. Užíváme ho k oslovování a volání, pamatujete na tu poučku ze základní školy? Je to unikum, protože ostatní podobné třeba slovanské jazyky k tomuto účelu používají pádu prvního, a to jak u jmen křestních, tak příjmení, ale i k oslovování pomocí funkce či profese. Problém je hlavně s mužskými příjmeními, která mají formu podstatného jména, ta ženská mají zaplaťbůh v tomto hledu obvykle spásnou koncovku -ová. Kolikrát si při čtení oficiální obchodní nebo úřední korespondence říkám, když si všichni tu poučku tak dobře pamatujeme, proč se jí safraporte neřídíme? Proč musím v oslovení číst nějakou neadekvátní variantu svého jména? Možná za to můžou mýty, které jsem si už při různých příležitostech vyslechl. A mýty je třeba vyvracet.

Mýtus č. 1

K oslovování můžeme v češtině kdykoliv použít i první pád, takže například pane Vodák, Lachmann, Růžička atd.

Ne, to tedy nemůžeme. Nejsme pan rada Vacátko, který to s půvabem sobě vlastním užíval na své podřízené inšpektóry. My ale k oslovení, a to jak v psané, tak taky v mluvené podobě, používejme v češtině zásadně jen pádu pátého, tedy pane Vodáku, Lachmanne, Růžičko atp. V obou podobách se tím vyjadřuje, že jsme s to používat jazyk kultivovanou formou. V neposlední řadě je to výraz úcty k oslovenému.

Mýtus č. 2

Pokud nevím, jak se přesně jméno skloňuje, raději použiju první pád, je to menší chyba.

Nesmysl. Když nevím, jak se jméno skloňuje, je to třeba trošku obtížnější tvar, buď si ho najdu v příručkách nebo se zeptám. Je-li někdo Langer (výslovnost může být česká Langr i německá Langer), pak teoreticky oslovujeme [langere]/ [langře]. Když se můžeme zeptat, zeptejme se, když ne, použijme jedno z toho. Pokud se dotyčný ohradí, opraví nás, budeme vědět pro příště. Nikdy ale není správně pane Langer, Langr. To prostě v češtině nejde. A to platí, ať je jméno jakkoliv těžké, neobvyklé atd.

Mýtus č. 3

Nomen omen, tedy když jméno označuje existující věc či postavu atd., raději nepoužívám pátý pád, aby si to oslovený náhodou nevysvětlil jako výsměch, ironii či nezdvořilost.

Ale kdeže! Když se někdo jmenuje Kašpárek, nebudeme se dopouštět chyby jenom proto, aby se dotyčný neurazil, když ho náležitě oslovíme – pane Kašpárku. Jsou i „horší“ jména Bobek, Pošuk, Šourek, Žrout, Pták, Násilník, Potvora, Křovák, Prd, Pipin, Píča atp. Každý ale má možnost své příjmení si změnit, pokud mu činí potíže, v matrice. Když tak neučinil, je zřejmé, že jediný, kdo s ním má potíže, jsme my. Použitím prvního pádu jsme ovšem situaci nijak nevylepšili, právě naopak. Dopouštíme se nejen nezdvořilosti, ale taky chyby.

Na začátku byla krátká zmínka o výjimkách. Pátý pád ale naopak představuje bezpečné pravidlo, z něhož žádná výjimka není. Tak neblázněme a oslovujme, jak se patří. Vždycky pátým pádem, viďte, že ano, pane rado!


Buďte v obraze

Jednou měsíčně vám pošleme shrnutí s nejnovějšími články

Přidejte svůj komentář

Menu
Zpět nahoru
Nejčtenější

30 chyb, které možná ničí i váš dopis – díl první

7. 7. 2015 | Martin Hofmeister
Zobrazeno 5057×
Znáte ten pocit, kdy zjistíte, že jste nějaké slovo roky psali špatně? Já bohužel ano. Naposledy jsem ho zažil minulý…
9 komentářů

30 chyb, které možná kazí i váš dopis – díl druhý

19. 8. 2015 | Martin Hofmeister
Zobrazeno 2428×
V minulém díle jsme si představili 15 častých chyb, se kterými se v psaných textech setkává jeden z našich copywriterů.…
2 komentáře

Jak napsat direct e-mail

14. 11. 2016 | Otto Bohuš
Zobrazeno 2069×
S myšlenkami se to má jako s dětmi: každý má nejraději ty své. Podobná logika platí i při rozesílání prodejních…
1 komentář
CopyGeneral
MKTI
© 1017 NedáSeToČíst.cz
Klasický web | Mobilní web