Menu Hledat
Nedá se to číst První český blog o tom,
jak si psát s klienty

11 trendů, které hýbou světem klientské korespondence (4. díl)

| 2 minuty čtení

V tomto díle naší série se dostáváme k posledním dvěma trendům. Stejně jako trendy z třetího dílu, nejsou ani tyto podložené žádnými čísly. Vychází pouze z mých zkušeností z posledních let a z toho, co jsem vyslechl od účastníků našeho průzkumu.

Možná vám budou znít kontroverzně. Pokud se mnou nesouhlasíte, budu rád, když se zapojíte do diskuze pod článkem.

10. trend – zkušený veterán, nebo mladý nadšenec?

Tento trend se některým z vás nebude líbit. Ale vzhledem ke svému věku si to mohu dovolit. Střílím totiž do vlastních řad!

Chodím do bank a pojišťoven dlouhá léta a až donedávna jsem obvykle narážel na stejný postoj.

“Naše dopisy jsou skvělé a klienti jsou z nich šťastní. Nic měnit nebudeme.”

Situace se ale změnila. Bavím se s pracovníky na stejných pozicích a oni sami mluví o tom, že “jejich dopisy jsou nesrozumitelné, škaredé a musí se změnit”.

A víte, jaký je mezi oběma skupinami rozdíl? Druhá skupina je o generaci mladší.

Vím, že to je troufalé tvrzení. Přesto si za ním stojím a tvrdím, že je na něm velký kus pravdy. Tuto změnu jsem si uvědomoval už dříve, ale nevěnoval jsem jí velkou pozornost. Oči mi otevřel až náš průzkum.

Mladší generace má prostě k dopisům jiný přístup. Naštěstí.

11. trend – ryba smrdí od hlavy…

…říká se zejména v případech, kdy ve firmě něco nefunguje. Já chci použít stejný příměr, ovšem v pozitivním smyslu.

Při schůzkách během našeho průzkumu jsem si všiml zajímavé věci. Kdykoliv jsme narazili na firmu, ve které klientská korespondence fungovala dobře, stál za tím často někdo z vedení.

Generál, náměstek, ředitel…

Prostě někdo osvícený, kdo je schopen propojit dvě jednoduché myšlenky:

  1. Klienti jsou pro naši firmu důležití.
  2. Dopisy jsou naší nejčastější formou komunikace s nimi.

„Pokud chceme loajální klienty, chovejme se k nim v dopisech slušně,“ říkají jednoduše. A co je nejdůležitější, jsou schopni pro takovou komunikaci ve firmě vytvořit podmínky.

Největším problémem dopisů totiž je to, že nikomu nepatří.

Nemají svého zastánce a podporovatele. Podívejte se na ostatní oddělení – IT má svého ředitele, provoz má svého ředitele, marketing má svého ředitele atd. Mají ředitele, který brání jejich zájmy…

…a koho mají dopisy?

Pouze řadové pracovníky, kteří se snaží udělat nemožné. Jejich snahy změnit dopisy k lepšímu jsem zažil v mnoha firmách, ovšem většinou bez valných výsledků.

Důvod je jednoduchý.

Dopisy jsou prorostlé celou firmou, téměř všemi odděleními. Iniciativní řadoví pracovníci mohou udělat změnu jen ve svém oddělení. Pokud ale chcete změnit klientskou komunikaci v celé firmě, musíte začít seshora.

Čím výše, tím lépe.

Pokud by váš pan ředitel nevěděl odkud začít, pošlete mu odkaz na první nebo druhý díl. Když se chytne některého z těchto trendů, nemůže udělat chybu.


Buďte v obraze

Jednou měsíčně vám pošleme shrnutí s nejnovějšími články

Přidejte svůj komentář

Menu
Zpět nahoru
Nejčtenější

30 chyb, které možná ničí i váš dopis – díl první

7. 7. 2015 | Martin Hofmeister
Zobrazeno 4350×
Znáte ten pocit, kdy zjistíte, že jste nějaké slovo roky psali špatně? Já bohužel ano. Naposledy jsem ho zažil minulý…
9 komentářů

30 chyb, které možná kazí i váš dopis – díl druhý

19. 8. 2015 | Martin Hofmeister
Zobrazeno 2045×
V minulém díle jsme si představili 15 častých chyb, se kterými se v psaných textech setkává jeden z našich copywriterů.…
2 komentáře

Jak napsat direct e-mail

14. 11. 2016 | Otto Bohuš
Zobrazeno 1700×
S myšlenkami se to má jako s dětmi: každý má nejraději ty své. Podobná logika platí i při rozesílání prodejních…
1 komentář
CopyGeneral
MKTI
© 1017 NedáSeToČíst.cz
Klasický web | Mobilní web