Menu Hledat
Nedá se to číst První český blog o tom,
jak si psát s klienty

11 trendů, které hýbou světem klientské korespondence (1. díl)

| 2 minuty čtení

Vloni jsme se sešli s 50 odborníky pracujícími s klientskou korespondencí, abychom našli odpověď na jednoduchou otázku:

Proč je tak těžké vyrobit jednoduchý a srozumitelný dopis?

Rozhovory s lidmi, kterým klientská korespondence prochází pod rukama každý den, jsme strávili desítky hodin.

Ještě než vám prozradím, jakých 11 překvapivých věcí o stavu klientské korespondence jsme se dozvěděli, pojďme se podívat na průzkum samotný.

Půl roku zkoumání

V září si dva zvědaví výzkumníci (kolegyně a já) připravili 37 všetečných otázek a domluvili si schůzky s 50 odborníky, kteří byli ochotni podělit se o své zkušenosti.

Jak asi tušíte, pak nás čekala spousta chození a setkávání. Ptali jsme se úplně na všechno, co se týká zrodu toho malého složeného kousku papíru o rozměrech 110×220 mm.

– Kdo dopisy potřebuje?

– Kdo dopisy píše?

– Kdo dopisy nepíše a psát by měl?

– Kdo dopisům dává tvář?

– Kdo dopisy posílá do světa?

Na konci roku jsme konečně získali všechny odpovědi. Nasypali jsme je na jednu hromadu a začali vyhodnocovat.

Co jsme zjistili?

Ze získaných odpovědí nám vykrystalizovalo 11 trendů, které dávají tvář dnešní klientské korespondenci. Rozdělil jsem je do 3 skupin:

1) Do první skupiny jsem zařadil trendy, jejichž vliv je už delší dobu zřejmý, jenom se o nich nemluví. Pokud se jimi neřídíte, ujíždí vám vlak. Z průzkumu vyplynulo, že opravdu platí u většiny firem.

2) V druhé skupině jsou trendy mladé, které si teprve hledají své místo na slunci. Dost možná pro vás budou překvapením. Zatím se prosadily jenom u pár progresivních firem. Představují velkou nevyužitou příležitost.

3) Do třetí skupiny jsem zařadil 5 trendů, které nemám podložené přesnými čísly. Kromě rozhovorů vycházejí především z našich zkušeností. Některé jsou možná trochu kontroverzní. Berte je jako názory, ne jako fakta.

Dnes se podíváme na první skupinu – hlavní trendy.

1. trend – tisknou partneři

Firmy už si netisknou dopisy samy ve vlastním tiskovém středisku, ale spoléhají na externí dodavatele.

Obvykle totiž došly k tomu, že nemá smysl trápit se s objednáváním předtisknutých papírů, kontrolou kvality obálek a jejich dodacími termíny. Nechtějí řešit zpoždění tisku a handrkovat se s několika různými dodavateli.

Jednoduše se dá říci, že tiskové centrum ve vlastních prostotách je pro většinu firem přežitkem. Tedy, alespoň pro 92 % z nich.

2. trend – dopisy se generují z jednoho (tiskového) softwaru

O dopisech je známo, že pokud jim nevládnete pevnou rukou, rozutečou se po celé firmě. Pokud nevěříte, zeptejte se některých svých kolegů z velkých bank a pojišťoven.

Jedním z nejlepších nástrojů na ovládnutí dopisů je tiskový software. Tedy za předpokladu, že máte ve firmě pouze jeden.

Firmám se daří centralizovat dopisy zejména u hromadné klientské korespondence – 85 % firem na její rozesílání používá (jediný) software. Individuální korespondence je na tom hůř – software pro její centralizaci používá 52 % firem.

3. trend – pryč s poštovným

Jaké jsou motivy firem pro opuštění papírové komunikace a přechod na komunikaci elektronickou?

– Rychlejší doručení e-mailu?

– Ekologie?

– Požadavky klientů?

Ne. Hlavním důvodem přechodu na elektronickou komunikaci je téměř vždy cena poštovného. Podle našeho průzkumu to platí u celých 90 % firem.

Není divu. Ostatně náklady na papírovou komunikaci ze 70–80 % tvoří právě poštovné.

A co dál?

Dnes jsme se podívali na trendy, které ovládají většinu firem. Je dobré o nich vědět, ale rozhodně je nemusíte následovat.

Příště vám naopak představím progresivní trendy, které dosud trh neovládají. Některé firmy ale díky nim získávají velký náskok před konkurencí.

Tak na viděnou za týden.


Buďte v obraze

Jednou měsíčně vám pošleme shrnutí s nejnovějšími články

Přidejte svůj komentář

Menu
Zpět nahoru
Nejčtenější

30 chyb, které možná ničí i váš dopis – díl první

7. 7. 2015 | Martin Hofmeister
Zobrazeno 4350×
Znáte ten pocit, kdy zjistíte, že jste nějaké slovo roky psali špatně? Já bohužel ano. Naposledy jsem ho zažil minulý…
9 komentářů

30 chyb, které možná kazí i váš dopis – díl druhý

19. 8. 2015 | Martin Hofmeister
Zobrazeno 2045×
V minulém díle jsme si představili 15 častých chyb, se kterými se v psaných textech setkává jeden z našich copywriterů.…
2 komentáře

Jak napsat direct e-mail

14. 11. 2016 | Otto Bohuš
Zobrazeno 1700×
S myšlenkami se to má jako s dětmi: každý má nejraději ty své. Podobná logika platí i při rozesílání prodejních…
1 komentář
CopyGeneral
MKTI
© 1017 NedáSeToČíst.cz
Klasický web | Mobilní web