Psaní textů není věda, ale řemeslo. A každý fachman má doporučení, jak s materiálem pracovat, aby odvedl co nejlepší práci. Připravil jsem pro vás několik jednoduchých tipů, pomocí kterých budou vaše texty lepší a přesvědčivější.
1. Vyhněte se výplňkovým slovům a frázím
Jde o ustálené slova a fráze, které nám přijdou přirozené a správné. Zdá se, že patří k našemu oboru. Všichni jsme je už někde četli. Často ovšem nemají žádný obsah nebo si pod nimi čtenář nedokáže nic konkrétního vybavit.
Fuj: S naším produktem získáte nejlepší zákaznickou podporu.
Přesvědčivější: Máte otázky? Zavolejte nám na telefonní číslo 800 000 000. Telefonát zvedneme kdykoli, a to během 5 vteřin.
Potřebujete další příklady? Zkuste se zamyslet nad obsahem následujících spojení:
- Přinášíme prvotřídní kvalitu.
- Nabízíme nadstandardní servis.
- Garantujeme maximální spokojenost.
- Jsme víc než IT specialisté.
Jsou to fráze, které najdete v kdejakém dopise nebo letáku. Nic ovšem neříkají.
2. Pracujte se smysly
Firemní texty bývají velice často svým způsobem ploché. Popisují jednoduše produkt nebo službu, ale nevystihují jeho hlavní výhody. Používejte fantazii čtenáře a vykreslete plastičtější obraz produktu nebo služby.
Fuj: Naše sklo je unikátní.
Přesvědčivější: Naše sklo má unikátní povrch, který vzniká tavením v peci při 700 stupních Celsia. Na dotek připomíná velmi jemný samet.
3. Zaměřte se na čtenáře
Firmy a jednotlivci mají často tendenci mluvit především o sobě. Říkají: „Vytváříme design webových stránek s vysokou konverzí.“. Tato věta je formálně správně. Bohužel z ní nemusí být čtenáři vůbec jasné, co to pro něj znamená. Lepší je čtenáři vysvětlit, co děláte a co mu to přináší. Například: „Vytvářím weby, které lépe proměňují návštěvníky na „leady“. S mojí pomocí tak získáte více zákazníků.“.
4. Překonejte námitky
Nevyhýbejte se těžkým otázkám. Jsou vaše výrobky dražší? Vysvětlete hodnotu, kterou přináší. Například: Naše speciální podlahy pomocí patentové technologie a masivnímu tvrdému dřevu zamezují vrzání a skřípání. Za správně vysvětlenou přidanou hodnotu zákazník rád zaplatí.
5. Nepoužívejte vykřičníky !!!!!!!!!
Vykřičníky křičí a křičí. Je z nich cítit vlezlý prodavač na několik kilometrů. Vyhněte se jim a zákazník nebude mít pocit, že mu chcete „natlačit“ zbytečný produkt nebo službu. Samozřejmě pokud nejste Horst Fuchs a vaším kanálem není teleshopping. Tam je to správně.
6. Používejte otázky
Otázka má to kouzlo, že dokáže zaujmout čtenáře. Správně položená otázka ho zapojí do vašeho textu a nemůže tak snadno uniknout tomu, co mu chcete sdělit.
Fuj: Nasloucháme vám.
Přesvědčivější: Líbil by se vám moderní sprchový kout s prvky secese, nebo chcete opulentní koupelnu v gregoriánském stylu? Pomůžeme vám vytvořit koupelnu snů.
7. Nikdy neoslovujte čtenáře jako dav
I když firemní dopis posíláte na 100 000 zákazníků, vždy myslete na to, že každý z nich chce být vnímán jako jednotlivec.
Fuj: Omlouváme se zákazníkům, kterým naše výluka způsobila komplikace.
Přesvědčivější: Pan Bureši, omlouváme se Vám za způsobené komplikace a jako omluvu posíláme slevu na další jízdu.
8. Vyhněte se hatmatilce
Stává se to především korporacím. Vytvoří si pro svůj svět vlastní jazyk a tím pak mluví i k zákazníkům. A vůbec jim nedochází, že jim druhá strana vlastně nerozumí. Stačí se podívat na internetové stránky technologických firem nebo telekomunikačních operátorů. Pamatujte si, že s korporací a korporátním slovníkem nikdo mluvit nechce.
Fuj: Využijte nástroj k posouzení stupně připravenosti vaší organizace pro zavedení cloudového řešení.
Přesvědčivější: Ověřte si, zda je vaše firma připravena na technologie v cloudu.
9. Použijte konkrétní příklady
Jednoduché příklady pomáhají čtenáři pochopit, o čem mluvíte, a zvyšují důvěryhodnost. To, že textu rozumíte vy, ještě neznamená, že ho správně dokáže pochopit druhá strana. Nezasvěcený čtenář často nemusí tušit, co si za vaším sdělením má představit.
Fuj: Nabarvíme vaše vlasy jakoukoli barvou.
Přesvědčivější: Levandulově fialová nebo šokující růžová? Umíme barvy a odstíny, které vás napadnou.
10. Pište silné výzvy k akci
Začněte třeba tím, že nebude používat slovo „pokud“ v textu s call-to- action. Buďte struční a jasní. Jinak pozornost a zájem čtenáře pravděpodobně ztratíte.
Fuj: Pokud chcete získat naši studii, zadejte svoji e-mailovou adresu a stáhněte si nabízený materiál zdarma.
Přesvědčivější: Stáhněte si studii XYZ zdarma.