Menu Hledat
Nedá se to číst První český blog o tom,
jak si psát s klienty

10 jednoduchých pravidel, díky kterým vám klienti budou opravdu rozumět

| 5 minut čtení

Chvíli to trvalo, ale dostali jsme se až na konec našeho desatera klientské korespondence. Probrali jsme všechna pravidla, která je důležité při psaní dodržet, pokud chcete, aby vám klienti rozuměli.  Nebylo to tak těžké, že?

Jak říkám, psaní není raketové inženýrství.

Když si pravidla prohlížím takto pohromadě, napadá mě jedna otázka. Je až kacířská.

Jak je možné, že firmy stále píší tak nesrozumitelné dopisy, když jsou pravidla pro jejich tvorbu tak jednoduchá?

Království za koně,…..a dobré pití za radu

Nemáte tušení, čím to je? Já si nad tím lámu hlavu už řadu let a stále tápu. Pokud odpověď znáte, napište mi ji, prosím.

Vaše tipy přijímám na své adrese martin.hofmeister@copygeneral.eu.

Ty nejlepší odměním lahví dobré whisky. Ano, opravdu. Ta otázka mě tak trápí, že rád investuji do láhve dobrého pití pro jejího autora.

Snad to nebude abstinent. To bych ho nepotěšil…

Všechny cesty vedou do Říma…

Co ale s těmi dopisy uděláme předtím, než od vás dostanu tip na zázračný lék? Jak je posuneme blíž ke klientům? Jak zařídíme, aby jim více rozuměli?

Je to bolestné zjištění, ale asi nám nezbývá, než si těch pár pravidel, která jsem vám předložil, neustále opakovat a zkoušet je aplikovat.

Pořád a dokola.

Jinou cestu neznám…

…a každá začíná prvním krokem

Nejdůležitější rada tak nakonec zní banálně – začněte! Není důležité, jak a s čím.

Prostě začněte.

Až budete příště psát dopis klientovi, projděte si všech 10 pravidel a položte si jednoduchou otázku –splňuje tento dopis pravidlo 1?

A pak druhou. Splňuje tento dopis pravidlo 2?

A co dál?

Pokračujte až k pravidlu 10.

Buďte k sobě přísní. Neobelhávejte sami sebe. Pokud váháte, zeptejte se na názor svých kolegů. Ti budou nezaujatí. Tedy, pokud nejsou spoluautory dopisu…

A určitě se neptejte na pravidlo č. 3 právníků. Nebudou vědět, o čem mluvíte.

…a můj příští dopis už bude perfektní

Ne. Ubezpečuji vás, že hned napoprvé všechna pravidla aplikovat prostě nejde. Úspěchem ale bude, i když splníte jediné z nich.

Postupně přidávejte další…

A jednoho dne to přijde. Zjistíte, že už nemáte co zlepšovat.

Vaše dopisy totiž budou dokonalé.

Za žádnou cenu to pak neříkejte svému šéfovi. Stanete se totiž žádanými odborníky…a sáhne po vás jiná firma.

Nejste si jistí, jak na to? Volejte 1188…

…nebo se raději podívejte do desatera. Pokud si pravidla nepamatujete, vytiskněte si je zde a vylepte nad svůj pracovní stůl.

Trápí vás kolega, který nechápavě kroutí hlavou nad tím, proč po něm chcete další změny v dopisech? Dejte mu dárek. Vytiskněte mu na hezký papír také jedno paré.

Nebo mu vyberte jenom jedno pravidlo, ať jej nezahltíte. Nevíte které? Tak se na ně pojďme podívat ještě jednou. Nějaké určitě vyberete.

Jste připraveni? Jdeme na to.

Pravidlo 1. Vynechte odborné termíny

Nepoužívejte v dopisech odborné výrazy. Vaši klienti ví, že jste odborníci, nemusíte jim to dokazovat. Raději s nimi mluvte tak, aby vám opravdu rozuměli. Řekněte jim to způsobem, jak vám zobák narostl. Představte si, že spolu mluvíte v hospodě. Žádné kudrlinky, blbůstky ani libůstky.

pravidlo 1: Nemluvte s plnou pusou termínů – není vám rozumět!

Pravidlo 2. Šetřete slovy

Nenuťte klienty číst dlouhé litanie. Nemají na to čas. A taky se jim do toho nechce. Krásně jste všechno vysvětlili na pěti stranách? Gratuluji. Jen škoda, že si je nikdo nepřečte.

pravidlo 2:  Komunikujte stručně, nejlépe jedno hlavní sdělení!

Pravidlo 3. Neukazujte dopisy právníkovi

Pokud už to musí být, tak jenom na chvilku. Rozhodně by neměl mít šanci vám dopis formulovat a určit tón výsledného textu. Víme to všichni, jenom se to nikdo neodváží říci nahlas. Cílem právníků není srozumitelnost, tak pozor na ně.

pravidlo 3: Právní hantýrkou a odkazem na paragraf srozumitelnější nebudete. Vyhněte se tomu!

Pravidlo 4. Řekněte hned na začátku, o co vám jde

Neschovávejte si to nejdůležitější sdělení jako překvapení na konec pátého odstavce. Řekněte to klientovi už v úvodu, ideálně v prvních dvou větách. Je přeci zdvořilé ukázat, že si vážíte jeho času!

Copywriteři říkají, že mají u dopisu na získání pozornosti klienta 3 – 5 vteřin. Opravdu jste si jistí, že u vás je to jinak?

pravidlo 4: Uspořádejte informace podle důležitosti a přehledně.

Pravidlo 5. Řekněte klientům, co od nich čekáte

Fakta jsou jasná, ale co teď? Co vaše zpráva pro klienta znamená? Co má udělat? Jak má reagovat?

Každá firma funguje jinak. Vysvětlete svým klientům, co přesně mají udělat. Jinak to nebudou vědět a budou bezradní. A vy přeci nechcete, aby byli bezradní a museli vám volat.

Ušetříte na call centru a klient bude spokojený. To není špatný obchod, ne?

pravidlo 5: Jděte rovnou k věci a sdělte klientům, co mají dělat!

Pravidlo 6. Nepodceňujte vzhled dopisu

Zapojte do vzhledu dokumentů své marketingové oddělení. Já vím, že jsou zahledění do velkého marketingu a cokoliv menšího než bilboard jim moc nevoní. Titěrné dopisy pro ně prostě nejsou dost sexy.

Nevzdávejte se. Přesvěčte je! Ukažte jim, jak jsou hezké a přívětivé dopisy pro firmu důležité. Vysvětlete jim, že se vaše dopisy nemohou na klienty tvářit jako podebraná soudsedka odvedle.

A bude-li to nutné, vytiskněte jim dopis na A0. Třeba si ho všimnou.

pravidlo 6:  Dbejte na vizuální stránku klientské korespondence!

Pravidlo 7. Netrestejte klienty za hříchy jiných

Neházejte všechny klienty do jednoho pytle a nečekejte od všech jenom to nejhorší. Nepište jim dopředu výhružné dopisy s připomínkou jejich povinností. Neohánějte se dopředu opatřeními, která budou následovat, když něco neudělají.

Nebo chcete vypadat jako pokladní v supermarketu, která mi pokaždé u pokladny prošmejdí vyprázdněný vozík? Abych si v něm náhodou něco „nezapomněl“?  Pro jistotu,….co kdyby. Ona ale prý za nic nemůže! Má to nařízeno od vedení, které asi považuje všechny své klienty za zloděje. No, co dodat…

pravidlo 7: Přemýšlejte nad tím, s kým komunikujete, a co mu říkáte!

Pravidlo 8. Nabídněte jim novou službu

Nebojte se toho, nabídněte klientům ve výpisu novou službu. Musíte dodržet pouze jediné pravidlo. Dejte jim najevo, že je znáte. Jak toho docílíte? Prostě jim nabídnete službu, která souvisí s tím, co si už od vás koupili. Věřte, že to ocení. Třeba další objednávkou.

pravidlo 8: Když sdělujete, nebojte se zároveň prodávat!

Pravidlo 9. Neříkejte pánům vážený kliente a dámám vážená klientko

Není to od vás moc hezké, určitě ne za ty peníze, co u vás klienti nechávají. Vypadá to, jako byste je ani neznali.

A když tam to jméno budete malovat, nezapomeňte, co jste se naučili ve 3. třídě – oslovujte je 5. pádem. Víte o čem mluvím, že, pane Novák?

pravidlo 9: Už v oslovení dejte zákazníkovi najevo respekt a dokažte mu, že ho znáte!

Pravidlo 10. Marečku, podejte mi pero

A jsme na konci. Žádné další pravidlo pro vás nemám. Pouze jednu nemilou zprávu.

Je to jenom na vás.

Musíte vzít pero do ruky a podívat se na své dopisy. Pište, škrtejte, opravujte a pilujte. Je to náročný a zdlouhavý proces. Nejtěžší je ale začít, pak už to bude jen lehčí.

Pamatujte, že minimálně 95 % klientů vaše dopisy čte. Co by za takový výsledek dali spisovatelé. Aniž byste to tušili, jste velmi čtenými autory. Tak to berte vážně!

pravidlo 10. Berte to vážně!

 


Buďte v obraze

Jednou měsíčně vám pošleme shrnutí s nejnovějšími články

Přidejte svůj komentář

Menu
Zpět nahoru
Nejčtenější

30 chyb, které možná ničí i váš dopis – díl první

7. 7. 2015 | Martin Hofmeister
Zobrazeno 6307×
Znáte ten pocit, kdy zjistíte, že jste nějaké slovo roky psali špatně? Já bohužel ano. Naposledy jsem ho zažil minulý…
9 komentářů

30 chyb, které možná kazí i váš dopis – díl druhý

19. 8. 2015 | Martin Hofmeister
Zobrazeno 2846×
V minulém díle jsme si představili 15 častých chyb, se kterými se v psaných textech setkává jeden z našich copywriterů.…
2 komentáře

Jak napsat direct e-mail

14. 11. 2016 | Otto Bohuš
Zobrazeno 2552×
S myšlenkami se to má jako s dětmi: každý má nejraději ty své. Podobná logika platí i při rozesílání prodejních…
1 komentář
CopyGeneral
MKTI
© 1017 NedáSeToČíst.cz
Klasický web | Mobilní web